7.7.1 Penghasilan
putaran dalam motor A.T berdasarkan kepada Hukum (Daya) Ampiar dan persamaan F
= BIL
Motor adalah merupakan mesin yang menukarkan tenaga elektrik
kepada tenaga mekanik. Tindakannya adalah berdasarkan kepada prinsip di mana
apabila satu pengalir yang membawa arus ditempatkan di dalam rnedan magnet, ia
akan rnengalami satu daya mekaniak yang mernpunyai arah yang diberi oleh Hukum Tangan
kiri Fleming dan magnitud yang boleh diberikan sebagai
F = B.I.1 Newton
Dari segi binaan, sebuah rnotor AT adalah serupa dengan
penjana AT, malah sebagaimana yang telah dinyatakan dalam bahagian yang 1alu,
sebuah mesin AT boleh saling tukar kegunaannya, sebagai sebuah penjana atau
sebagai sebuah motor. Jenis motor AT juga dikelaskan serupa seperti penjana; mengikut tatarajah sambungan
medan dan angker; iaitu jenis pirau, siri dan majmuk.
Rajah 7.18a menunjukkan sepasang (satu belitan) pengalir
ditempatkan merentasi teras angker di dalam rnedan magnet sebuah motor AT 2 kutub
yang mempunyai ketumpatan fluks yang seragam. Apabila arus dialirkan ke
dalam pengalir tersebut, ia akan menghasilkan fluks sepusat di sekelilingnya.
Seandainya pengalir di sebelah kanan membawa arus ke dalam manakala pengair di
sebelah kiri pula membawa arus ke luar maka fluks yang dihasilkan oieh
kedua-dua pengalir tersebut adalah seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 7.18b Gabungan kedua-dua fluks yang
dihasilkan oleh pengalir angker dan kutub utama ditunjukan da1am Rajah 7.18c.
Dalam contoh yang ditunjukkan tersebut, kita dapati bahawa
ketumpatan fluks adatah tertinggi di bahagian atas pengalir di sebelah kanan
yang terletak di bawah kutub S dan di bahagian bawah pengalir sebelah kiri yang
terletak di bawah kutub U. Hasil daripada keadaan ketidakseimbangan tersebut,
pengalir di sebelah kanan mengalami satu daya yang berkecenderungan untuk
menggerakkannya ke bawah manakala pengalir di sebelah kiri pula rnengalami satu
daya yang berkercenderungan untuk menggerakkannya ke atas. Seandainya pengalir tersebut dilekapkan ke atas
struktur yang bebas untuk berputar maka
dayakilas paduan akan menghasilkan putaran dalam arah ikut jam.
Rajah 7.18 Prinsip tindakan motor hasil daripada proses
saling tindak di antara medan magnet
yang dihasi1kan oleh kutub utama dan pengalir yang membawa arus.
Andainya kini arah arus di dalam pengalir tadi
disongsangkan, kita akan dapati bahawa angker akan berputar dalam arah yang
berlawanan. Hasil yang sama juga diperolehi sekiranya kekutuban medan utama
disongsangkan. Dengan ini dapatlah dirumuskan bahawa putaran motor AT boleh
dibalikkan dengan menukar arah arus angker atau arah arus medan, tetapi tidak
kedua-duanya. Motor tidak akan bertukar arah putaran sekiranya kedua arah, arus
angker dan arus medan ditukar seren taR.
Di dalam konteks tindakan sebenar bagi motor yang
menggunakan angker yang berlubang alur, dayakilas yang terhasil bukanlah
disebabkan oleh daya rnekanik ke atas pengalir secara mutlak, tetapi disebabkan
oleh tarikan tangen ke atas gigi angker seperti yang ditunjukkan Rajah 7.19.
Rajah 7.19a menunjukkan agihan fluks medan utama; yang kelihatan lebih tertumpu
pada gigi angker manakala fluks angker melingkungi lubang alur. Kesan yang
ditimbulkan oleh fluks angker ke atas fluks utama ialah:
(a)
Ia meninggikan fluks pada bahagian kiri gigi angker dan inengurangkan
fluks pada sebelah kanan gigi angker.
(b) Ia mencondongkan arah urat daya di celah
udara seperti yang ditunjukkan dalam Rajah 7.19b. Tarikan yang dikenakan oleh
kutub ke atas gigi angker boleh dileraikan ke dalam dua komponen; satu komponen
tangen Fl dan satu komponen menegak F2.
Tetapi sekiranya semua komponen menegak F2 yang terdapat pada setiap gigi di
persisian angker digabungkan, ia akan menjadi sitar. Tetapi tidak bagi F1,
malah komponen inilah yang bertindak ke atas gigi angker yang menghasilkan
dayakilas.
(a)
(b)
Rajah 7.19
Tarikan kutub ke atas gigi angker
7.7.2 D.g.e Balikan
Apabila motor berputar, pengalir
angker akan memotong fluks dan berdasarkan kepada hokum aruham
electromagnet,d.g.e akan teraruh di dalamnya. Menurut petua tangan kanan
fleming, arah d.g.e yang teraruh ini
adalah berlawanan dengan voltan bekalan seperti yang ditunjukkan dalam rajah di
bawah. Dan disebabkan oleh arahnya yang bertentangan itu, ia dirujuk sebagai
d.g.e balikan Eb.
Penghasilan d.g.e balikan inilah yang memungkinkan pertukaran tenaga dari elektrik ke mekanik berlaku dalam motor
AT.Pergerakan angker dalam menghasilkan d.g.e balikan Eb bolehlah diibaratkan
seperti meletakkan bateri yang mempunyai bezaupaya Eb merintangi bekalan utama
V volt.Untuk menghasilkan arus Ia, semestinyalah V terpaksa menghadapi
tentangan daripada Eb. Dan kuasa yang diperlukan untuk mengatasi tentangan
tersebut ialah:
Rajah 7.20
P =
Eb. Ia watt
Dimana Eb =
ØPZn/a volt n = kelajuan
putaran angker dalam pss
Ra =
rintangan litar angker
No comments:
Post a Comment